دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
11 شهريور 1402 - 09:45

نقش کتابدارها در ورود هوش مصنوعی به مدارس 

نقش کتابدارها در ورود هوش مصنوعی به مدارس 
به نظر می‌رسد گام بعدی مدارس تربیت و استخدام کتابدارهایی است که در حوزه هوش مصنوعی آموزش‌ها و دوره‌های لازم را سپری کرده‌اند.
کد خبر : 866207

به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، «در دنیایی که در آن دانش به معنای نوآوری است، کتابخانه‌های مدارس روز به روز بیشتر از پتانسیل تغییرشکل دهنده هوش مصنوعی برای بازتعریف دورنمای آموزشی و توانمندسازی دانش‌آموزان به شکل‌های غیرمنتظره استفاده می‌کنند.»

این نقل قول از یک معلم یا یک کتابدار یا کارشناس این حوزه نیست، بلکه این سخن توسط چت جی پی تی، چت بات تقویت شده‌ای که منجر به پر و بال گیری تخیلات بسیار و بروز ترس‌های بسیار درباره اثر ماشین‌ها بر زندگی انسان‌ها شده است، نوشته شده است.

اما نباید این را فراموش کنیم که غلبه بر ترس با فهمیدن و آگاهی شروع می‌شود و وقتی پای هوش مصنوعی به میان می‌آید ابهامات و شبهات بسیار زیادی وجود دارد. قبل از هر چیز باید بدانیم که گرچه چت جی پی تی چیز جدیدی است، اما هوش مصنوعی جدید نیست. این ایده که ماشین‌ها می‌توانند فکر کنند اولین بار توسط یک ریاضیدان انگلیسی به نام آلن تورینگ مطرح شد. بعد هوش مصنوعی در فیلم‌های علمی تخیلی محبوب شد. اما امروز رد پای هوش مصنوعی در بسیاری از حوزه‌های دیگر از آموزش گرفته تا خدمات پزشکی و سینما و صنعت دیده می‌شود.

امروز هوش مصنوعی در حال تبدیل شده به جزء لاینفکی از زندگی انسان‌هاست. در همین راستا کتابدارها در مدارس و کتابخانه‌های عمومی می‌توانند با آشنا کردن دانش آموزها با نرم افزارها و اپلیکیشن‌های مفید و سازنده‌ای که در این حوزه تولید شده است نقش مهمی را در راستای آشنایی نسل جدید با این پدیده نوظهور ایفا کنند.

بنابراین به نظر می‌رسد که گام بعدی مدارس تربیت و استخدام کتابدارهایی است که در این حوزه آموزش‌ها و دوره‌های لازم را سپری کرده‌اند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته